A Martfűi Városi Művelődési Központ és Könyvtár intézményi imázsának erősítése
új arculattal, megújult honlappal és információs kiadvánnyal
Egy új arculat kialakítását tűztük ki célul, mely a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósulhatott meg 2022-ben.
A projekt szakmai vonatkozásai
A megújulást szükségszerűnek éreztük, mert úgy gondoltuk a gyorsuló világunkban az innováció elengedhetetlen, az imázs erősítése pedig az intézmény város életében betöltött szerepét is erősíti. 2021-ben a 60 éves intézményünk elnyerte a kulturális szakmaterület egyik legnagyobb elismerését, „A Minősített Közművelődési Intézmény Cím-et”. Ezzel a minősítéssel az intézmény kiváló szakmai munkáját ismerte el az Emberi Erőforrások Minisztériuma. Ez is oka volt annak, hogy kezdetét vette az arculattervezés. Az intézményünk honlapja 2018-ban készült el, mely az akkor már több éve használt intézményi logóhoz illeszkedett. A honlapfejlesztés lehetőséget teremtett arra is, hogy ne csak külsőségeiben, de funkciójában is megújulhasson intézményi weboldalunk.
Pályázati támogatásból első lépésként egy új arculat kialakítására került sor, mely magában foglalja a logó, névjegykártya, levélpapír és e-mail aláírás terveit, majd megvalósítását. Az új arculat, újra gondolt designrendszer kialakításával egészült ki. Arra törekedtünk, hogy jelen legyen az intézmény lelkülete és illeszkedjen, ahhoz az üzenethez, melyet közvetíteni szeretnénk. Ennek következtében az épületünk stilizált képe jelenik meg a logóban, ezentúl pedig emlékeztet a forma és színvilág az egykor Martfűn gyártott és elhíresült Tisza cipőre. A logót követően elkészült a névjegykártya, levélpapír és e-mail aláírás, mely használata az intézményi egységessé tételét támogatja, valamint az új arculat köztudatba történő bevezetését is elősegíti.
Második lépésként a honlapfejlesztés feladatai kezdődtek meg az arculati elemek felhasználásával. A design megújulásán kívül a funkciók bővítését tűztük ki célul, ezzel is hangsúlyozva az online felületek korszerűsítésének szükségességét. A 2018-ban elkészült intézményi oldal újragondolása tette lehetővé, hogy pályázati támogatásból megvalósulhassanak a fejlesztések. A honlapfejlesztés során megtörtént a meglévő intézményi főoldal (martfumuvhaz.hu) valamint a kapcsolódó információs oldalak (könyvtár – konyvtar.martfumuvhaz.hu; Helytörténeti gyűjtemény – muzeum.martfumuvhaz.hu; Média csoport oldala – media.martfumuvhaz.hu/ valamint a pályázati aloldal- palyazat.martfumuvhaz.hu;) design elemeinek és tartalmának a kialakított új arculathoz igazítása. Az intézményi kommunikáció interaktívabbá tétele és a közönségkapcsolat erősítése érdekében az alábbi fejlesztéseket is sikerült megvalósítani:
– GDPR kompatibilis kapcsolati űrlapok, online kérdőívek létrehozása
– Hírlevél rendszer kialakítása
– Facebook chatbootok beállítása és integrálása a weboldalakba
– Új intézményi Instagram fiók létrehozása
– Instagram fiók összekapcsolása a facebook oldallal és a weboldallal
Pályázati támogatásból valósult meg a kereskedelmi forgalomba nem kerülő intézményi tájékoztató kiadványunk is. A nyomtatott információs kiadvány célja, hogy bemutassa a Martfű Városi Művelődési Központ és Könyvtárt a kor igényeinek megfelelően. Összefoglalja a folyamatosan változó kulturális és közösségi szolgáltatásait, közösségi tereit, a kulturális intézmény részeként a Városi Könyvtár, a Hely- és Ipartörténeti Gyűjtemény, a Kommunikációs és Médiacsoport és a Martfű Mozi szolgáltatásait, elérhetőségeit.
A projekt eredményessége, várható későbbi hasznosulása a közösségben
Az arculat megújulása hozzájárult a szervezeti kultúra, szervezeti struktúra, ön-image fejlődéséhez. A tervezési folyamat közös munka volt és a szervezeten belüli légkört, az intézmény működését pozitívan befolyásolta, a benne folyó munka hatékonyságát is növelte. Az arculat formai eleme pl. a logó a hovatartozás érzését erősíti. Az arculatot a szervezet maga alakította ki és hosszútávon szeretné meghatározni az intézmény imaget, az intézményről alkotott képet. Mindez úgy véljük, hogy pozitívan befolyásolja a szervezet identitását. Egy átgondolt és a szervezet egészét jellemző arculat a közönségkapcsolatot is segíti, és a közösségfejlesztést támogatja. Az egységes jegyek országosan is hozzájárulnak az intézmény beazonosításához. Az arculati eszközök a kommunikáció legfontosabb eszközei és elemei. Ennek köszönhetően megvalósult a projekt célunk egyike az intézményi imázs erősítése.
Az online jelenlét fontossága napjainkban még erősebb, mint valaha. A honlapfejlesztés lehetővé tette, hogy a kapcsolatrendszerünk erősödjön és a közönségkapcsolat gördülékenyebbé váljon. Ma már nem csak a nyomtatott kiadványok segítik az információáramlást, hanem azok az űrlapok, chatbootok és online kérdőívek is, melyek a honlapfejlesztés részét képezték. A gyors és azonnali visszacsatolást sikerült ez által megvalósítani. A marketingkommunikációs eszközök hatékony kihasználása folyamatosan segíti és támogatja a közösségfejlesztést is. A fiatalabb generáció kulturális életbe történő bevonását segítik a különböző platformok, így a honlap, közösségi oldalak, melyek széles körben elérhetővé váltak a fejlesztéseink következtében. Az online kérdőív visszajelzést ad a látogatóktól a honlap megítéléséről, használhatóságáról és hasznosságáról. Az online térben nyújtott tájékoztatás, információszolgáltatás ezeknek az adatoknak az elemzését követően még hatékonyabbá válhat. Számunka fontos látogatóink elégedettsége. Az online kérdőíven keresztül megtettük az első lépést közönségünk felé és ezt a szándékot eredményként könyvelhetjük el.
A nyomtatott információs kiadványunk a lakosság azon részéhez is eljut, akik nem, vagy csak részben használják az online teret az információgyűjtésre. A közösségfejlesztésben a mai napig fontos szerepet tölt be. Segíti a társadalmi aktivitást, és hozzájárul intézményünk nyitottabbá tételéhez, valamint támogatja a közösségi részvételt. Kiadványunk arra törekedett, hogy leírásaival meséljen a művelődési központról és annak egységeiről, valamint színes, figyelemfelkeltő fotóival azt hirdesse, hogy jó hozzánk betérni. Az információs adatok a könnyebb kapcsolatfelvételt segítik elő, miközben felhívják a figyelmet arra is, hogy az intézményünk honlapja naprakész információkkal is szolgál az adott intézményi egységről és azok programjairól. Az arculati elemek felhasználása ebben az esetben is megjelenik erősítve ezzel az intézmény imaget. A lakosság és az intézménybe betérő látogatók, szakmai úton, Látóúton résztvevők egyaránt örömmel fogadták kiadványunkat. Általa eljuthat az intézmény híre a város határain túlra is, segítve ezzel a mozi, múzeum, könyvtár és programjaink, közösségeink népszerűsítését. A szóróanyagunk éppúgy hozzájárul a közösségépítéshez, ahogyan az online felületeink, a honlapunk is. A látogatóktól kapott pozitív visszajelzések mind azt igazolják, hogy szükséges és érdemes intézményi imázs erősítése céljából nyomtatott kiadványokat is készíteni.
Köszönjük a Nemzeti Kulturális Alap támogatását, mely hozzájárult ahhoz, hogy megvalósulhasson intézményi imázsunk erősítése céljából az új arculat és honlapfejlesztés, valamint kiadványunk 1000 példányban történő kiadása.
Darida Andrea